ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
(προ-προνήπια & προνήπια)
• Για όλες τις παρακάτω ενότητες φτιάχνουμε και δουλεύουμε με τα παιδιά κάρτες για τη γωνιά της γραφής στην οποία προσαρμόζουμε και το βιβλίο προνηπίων και το δουλεύουμε δυο φορές την εβδομάδα
• Στις κατασκευές τα παιδιά δουλεύουν με πηλό, τέμπερα, πινέλο, τυπώματα με κουπάτ, στένσιλ και τα χέρια τους. Κάνουμε κολάζ που έχουν κόψει τα παιδιά και στη ζωγραφική αυτοσχεδιάζουν.
• Μουσικοκινητική αγωγή η οποία προσαρμόζεται ανάλογα με τις θεματικές ενότητες.
• Θεατρικό παιχνίδι μία φορά την εβδομάδα σε ενότητα επιλογής των παιδιών.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ :
1) Ελιά και περιβάλλον:
• Γνωριμία με το δέντρο της ελιάς
• Τόποι καλλιέργειας στην Ελλάδα
• Ποικιλίες ελαιόδεντρων
• Προϊόντα της ελιάς (λάδι, βρώσιμες ελιές κλπ)
• Φυτεύουμε τη δική μας ελιά
• Η ελιά και το ελαιόλαδο στην αρχαία Ελλάδα
• Οι συμβολισμοί της ελιάς
Έκφραση και δημιουργία :
• Ζωγραφική (ατομική, ομαδική)
• Κολάζ (φλοιούς, καρπούς, ξύλο και φύλλα ελιάς)
• Παιχνίδια (ελιά-ελιά, μαυροελιά, πόσα φύλλα στα κλαδιά…)
• Τραγούδι: «Η ελιά» (Α.Καψάσκη)
• Δραματοποίηση: «Ο μύθος της Αθηνάς και του Ποσειδώνα», το λιομάζωμα.

2) Σπόροι, αλεύρι, ζυμάρι, ψωμί:
• Από το σιτάρι στο ψωμί, εξοικείωση των παιδιών με την παραδοσιακή διαδικασία παραγωγής του ψωμιού μέσα από εμπειρία και πράξη.
• Σπέρνουμε τα δικά μας λαχανικά εποχής (καρότο-σέλινο-μαϊντανό-άνηθο-μαρούλι)

3) Τα φρούτα του φθινοπώρου:
• Τα παιδιά παρατηρούν τα φρούτα, τα αγγίζουν, τα μυρίζουν και τα γεύονται
• Κολάζ δίνοντας χρώμα στα φρούτα μας.
• Αναφορά στο αντίστοιχο δέντρο του κάθε φρούτου.

4) Χρώματα του φθινοπώρου:
• Γνωριμία με τα χρώματα του φθινοπώρου συζητώντας τις αλλαγές στην φύση
• Ζωγραφίζοντας τα χρώματα του φθινοπώρου και διαχωρίζοντας το καθένα από αυτά, φτιάχνουμε το μπλοκ του φθινοπώρου.
• Εικόνες κι υλικό από φθινοπωρινά τοπία
• Οι μικροί ζωγράφοι φτιάχνουν το δικό τους φθινοπωρινό τοπίο

5) Έπιασε βροχή και μπόρα – Ο κύκλος του νερού
• Αναφορά στα καιρικά φαινόμενα : ηλιοφάνεια, χιονόπτωση, συννεφιά, βροχή, καταιγίδα κλπ
• Βλέπουμε και περιγράφουμε εικόνες – πίνακες ζωγραφικής που σχετίζονται με τη βροχή
• Κατασκευή σύννεφα – βροχή – ομπρέλες
• Κατασκευή και αναφορά σχετικά με τον κύκλο του νερού σε χρονική ακολουθία
• Πείραμα με ζεστό νερό για να κατανοήσουν την έννοια της εξάτμισης και τη δημιουργία του σύννεφου και κατ’ επέκταση της βροχής

6) Αφιέρωμα στην επέτειο του Πολυτεχνείου:
• Αναφορά στη Δημοκρατία και τη Δικτατορία και τι πιστεύουν τα παιδιά ότι είναι
• Μαθαίνω τα γεγονότα για το Πολυτεχνείο – φωτογραφικό υλικό για συζήτηση
• Συνθήματα – πανό (κατασκευή)
• Μιλάμε για την Ειρήνη και την Ελευθερία
• Δραματοποίηση της «Ντενεκεδούπολης»
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ :
• Μήλο μου κόκκινο
• Λεμονάκι μυρωδάτο
• Η Βροχή
• Από πού ’σαι ποταμάκι
• Συννεφούλα
• Το κόκκινο, Το κίτρινο, Το πορτοκαλί
• Τα χρώματα
• Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία
• Το ακορντεόν
• Ένα χελιδόνι
• Το γελαστό παιδί
• Πότε θα κάνει ξαστεριά
• Λεβέντης

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
(μεταβρεφικό τμήμα 2-3 χρόνων)
Ημερολόγιο:
17 Νοεμβρίου και Γιορτή του Πολυτεχνείου
20 Νοεμβρίου Ημέρα των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Ποίημα του Νοέμβρη:
Στου Νοέμβρη του χαρτί, βάζει υπογραφή η βροχή,
θα ποτίσω όλη την πόλη, το χωράφι το περιβόλι…
Φτιάχνουμε κάστανα (κολάζ, αποτυπώματα)
ΕΛΙΑ
Διαβάζω για το μύθο της θεάς Αθηνάς και μαθαίνω για ποιο λόγο η ελιά είναι το σύμβολο της Ειρήνης
Παροιμίες για την Ελιά και το λάδι:
-Μη ρίχνεις λάδι στη φωτιά
-Τρεις το λάδι τρεις το ξίδι τρεις και το λαδόξιδο
-Η ελιά κρασί δε βγάζει
17 Νοεμβρίου και Επέτειος του Πολυτεχνείου
Ζωγραφίζω περιστέρια και κλαδιά Ελιάς
Ζωγραφική
Πηλός, σφραγίδες πάνω σε πηλό
Στάμπες, ζωγραφική με πινέλο,αποτυπώματα με χέρια και πόδια
Τραγούδια:
-Τσιριτρό -Η βροχή δες πως πέφτει -Πέφτουν τα φύλλα
-Ψιχαλίζει -Ένα το χελιδόνι -Της δικαιοσύνης

Πρόγραμμα Νοεμβρίου